Friday, August 20, 2010

Dialog pasal Puasa....

Assalamualaikum... Alhamdulillah syukur kepada Allah S.W.T, sudah hari ke-10 kita berpuasa. Syukur kepada Allah S.W.T kerana dapat memberi peluang untuk berkongsi sedikit maklumat mengenai ibadah puasa ini. Disini saya ingin menceritakan satu kisah benar yang dialami oleh diri saya sendiri. Saya disini bukan hendak menunjuk-nunjuk kepandaian. Saya hanya ingin berkongsi cerita. Kisahnya bermula di dalam kelas. Pensyarah bagi rehat beberapa minit sebelum menyambung pengajaran didalam kelas. Ada seorang classmate saya yang beragama Kristian yang bertanyakan mengenai Puasa. Classmate saya ini perempuan yang berasal dari Sarawak yang berbangsa cina. Dia tidak pernah bercakap dengan saya sebelum ini. Ikuti dialog ini:

Classmate: U berasal daripada mane?

Saya : Saya berasal daripada Terengganu. U?

Classmate: Saya dari Sarawak. U tahu x pasal makanan yang popular kat Sarawak?

Saya: Tahu la sikit-skit. Kek lapis Sarawak je yang saya tahu. Tu pun sebab saya ada kawan yang bekerja di Sarawak. Dia selalu balik beli kek lapis.

Classmate: ooo... macam tu... Apa makanan popular kt Terengganu?

Saya: emmm.. keropok lekor dan nasi dagang..

Classmate: ooo... sedap x?

Saya: eh, sedap la..

Classmate: u muslim??

Saya: ya.. muslim.. kenapa?

Classmate: tidak ape.. U berpuasa????

Saya: Yalah... Kenapa?

Classmate: Emm... u x rase lapar ke berpuasa ni? Dari pagi sampai petang x makan dan minum...

Saya: Rasa sikit-sikit saja..

Classmate: Kenapa boleh rase sikit saja?

Saya: Adalah sebabnya..

Classmate: Apa Sebabnya?? Sedangkan u x makan n minum pun....

Saya: Sebabnya saya sentiasa berzikir kepada Allah S.W.T. Zikir adalah makanan bagi orang yang berpuasa..

Classmate: ooo.. Apa tu zikir???

Saya: Zikir adalah mengingati Allah S.W.T..

Classmate: ooo.. macam tu. Dalam agama kristian tidak ada puasa... Puasa ini memang tidak boleh makan n minum ker??

Saya: Puasa ini bukan hanya tidak makan n minum sahaja.. Puasa ini adalah menahan nafsu kita terhadap larangan Allah S.W.T.. Pendek kata semua anggota badan kita ini perlu berpuasa.

Classmate: ooo.. Ingatkan hanya tidak makan n minum..

Selepas itu, pensyarah pun menyambung pengajaran.. Alhamdulillah dapat saya ceritakan sedikit pasal ibadah puasa kepada yang ingin mengetahui terutama yang beragama lain.. Yang benar itu datang dari Allah S.W.T.. Yang salah itu dari nafsu saya.. Saya hanya Insan yang lemah.... Sekian..

No comments:

Post a Comment